Cehennemden Portre / Edvard Munch


1903


“Tüm yaşamım dipsiz bir uçurumun kıyısında, bir taştan bir taşa sıçrayarak yürümekle geçti. Zaman zaman dar patikamdan ayrılıp hayatın girdabının ortasına dalmaya çalışırım, ama her seferinde, kendimi gerisin geriye uçurumun kıyısına çekilmiş bulurum. Ve orada yürüyeceğim... sonunda boşluğa düşüne dek. Çünkü, hatırlayabildiğim ilk günden beri korkunç bir huzursuzluk duygusu içinde kıvrandım. Bunu sanatımda dile getirmeye çalıştım. Bu huzursuzluk ve maraz olmasa, dümensiz bir gemiye benzerdim.”

— Munch



“Her biri kendi yönünde uçan iki yaban kuşu gibi ruhum.”

— Munch



“Damda yürüyen bir uyurgezer gibiyim. Sakın ansızın uyandırmayın beni, yoksa düşüp paramparça olurum.”

— Munch



“Sanatım, ruhumu açığa vurmama olanak vermiştir.”


— Munch



 “Doğa yalnızca gözle görülebilen bir şey değildir; kişinin ruhunda, iç gözle görülen resimlerde de bulunur.”


—Munch, 1908 

“Aldığım notlar, alışılagelen anlamda birer günce değildir; kısmen iç yaşamımdan alıntılar, kısmen düzyazı olarak yazılmış şiirlerdir.”


— Munch


 “Sanatım, hayatın tutarsızlıklarını açıklayabilme arayışlarımdan kaynaklanmıştır. Niçin başkalarına benzemiyordum? Niçin doğmuştum, istemediğim halde? Bu haksızlığa karşı duyduğum öfke ve sürekli bunu düşünmem, tüm sanatımı etkiledi. Bütün yapıtlarımın gerisinde bu düşünceler yatıyordu; onlar olmasa, sanatım bambaşka olacaktı.”


— Munch


_ “Bir yırtıcı kuş girip yerleşti içime; pençelerini yüreğime batırdı, gagası göğsümü delip geçti, kanat çırpışları zihnimi gölgeledi.”



— Munch



“Doğduğumda zaten yaşadım ölümü. Ama ölüm denen gerçek doğum hâlâ beni bekliyor.”


— Munch


 “Biz bu dünyadan göçmeyiz, dünya bizden geçer.”


— Munch

“Çürüyen bedenimden çiçekler fışkıracak, ve ben onların goncalarında yaşayacağım.”

— Munch


“Ölüm hayatın başlangıcıdır; yeni bir billurlaşmanın başlangıcıdır.”


— Munch

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder