Part 1: Las Tentationes de San Antonio / The Temptation of St. Antony, 1946 Youtube: Dali'den Üç Resim /00:05
“Birinci tablo […] büyük bir ufuk çizgisi, şaha kalkmış canavarlar ve yukarıdan aşağıya akıp gelen çizgiler. Hem bir direnç, hem bir güç, hem bir sükünet. Bunların müziğe aktarılması aynı yöntemle oldu: Uzayan sesler üzerinde yukarıdan aşağıya süzülen sesler.”
Part 2: El Centauro / Centaur, 1951
“İkinci parça ‘El Centauro”, insan-at figürü. Müthiş bir güç ama resmin ortasında anahtar deliğine sıkışmış. Sadece bu. Müzik burada seslerin orta alanında inatçı biçimde sürüp giden kımıldanmaya karşılık iki üç alanda dal budak salan hareketler göstererek biçim alma olanağını buldu.”
Part 3: Angel Explotando Armonicamente, 1951
“Üçüncü parça daha ilginç. Bir melek figürü resmin dört bir yanına dağılmış fakat göz bu parçaları birleştiriyor ve melek bütün olarak görülüyor. Müziğin burada erişmesi gereken nokta müziksel figürlerin bütün ses alanına dağılmasına karşılık onları anlam bakımından bütüne eriştirecek gibi eşit ve sürekli devinimin ip uçlarını veriyordu.”
*
kaynak ve okumalar:
http://daliden3resim.itu.edu.tr/ilhan-usmanbas/usmanbas'in-muzigindeki-gorsel-unsurlar
kaynak ve okumalar:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder