Goya'nın taşbaskılarındaki dehşet dehşet olarak kalır,
ama aynı zamanda dehşetin dehşetini ebedileştirirler.
Herbert Marcuse
Savaşın Felaketleri'nde iğrenç zalimliklerin sergilenmesiyle hedeflenen, besbelli ki o görüntülere bakanları uyandırmak, sarsarak şok etmek ve derinden yaralamaktır.
Goya'nın sanatı, Dostoyevski'ninki gibi, ahlâki duygular ve kederin tarihinde (eserlerinin derin, özgün, ilgi ve merak çeken niteliğiyle) bir dönüm noktasında duruyor görünmektedir. Goya'yla birlikte sanata, acıya duyarlılık açısından yeni bir standart gelmiştir. (Ve benzer duyguları hisseden sanatçılar için de yeni konular: örneğin, Goya'nın, bir inşaattan taşınan yaralı bir işçiyi çizdiği resminde göze çarpan türden.) Savaşın zalimliklerinin dökümü, izleyicinin duyarlılığına bir saldırı şeklinde tasarlanmıştır. Her resmin altındaki yazılı açıklayıcı ifadeler, resmin bıraktığı izlenime kışkırtıcı bir boyut katarlar. Resimler, her görüntü gibi, "bakma'ya çıkarılmış bir davetiye iken, resimlerin altındaki yazılar çoğunlukla sadece bakmanın güçlüğü ve yetersizliği üzerinde dururlar. Bir ses -muhtemelen sanatçının sesi- izleyiciyi kızdırıp köşeye sıkıştırır: Bu resme bakmaya dayanabilir misiniz?
Goya'nın sanatı, Dostoyevski'ninki gibi, ahlâki duygular ve kederin tarihinde (eserlerinin derin, özgün, ilgi ve merak çeken niteliğiyle) bir dönüm noktasında duruyor görünmektedir. Goya'yla birlikte sanata, acıya duyarlılık açısından yeni bir standart gelmiştir. (Ve benzer duyguları hisseden sanatçılar için de yeni konular: örneğin, Goya'nın, bir inşaattan taşınan yaralı bir işçiyi çizdiği resminde göze çarpan türden.) Savaşın zalimliklerinin dökümü, izleyicinin duyarlılığına bir saldırı şeklinde tasarlanmıştır. Her resmin altındaki yazılı açıklayıcı ifadeler, resmin bıraktığı izlenime kışkırtıcı bir boyut katarlar. Resimler, her görüntü gibi, "bakma'ya çıkarılmış bir davetiye iken, resimlerin altındaki yazılar çoğunlukla sadece bakmanın güçlüğü ve yetersizliği üzerinde dururlar. Bir ses -muhtemelen sanatçının sesi- izleyiciyi kızdırıp köşeye sıkıştırır: Bu resme bakmaya dayanabilir misiniz?
Bir başkası feryat eder: "Bu ne delilik!" (Que locura!).
Bir diğeri şöyledir: "Artık bu çok fazla!" (Fu-erte cosa es!).
**
Susan Sontag
**
GOYA:
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2015/02/goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2015/04/goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2016/06/goya
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/sade-goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/korkunun-renkleri-goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2015/02/goyann-devi.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/dog-goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2016/06/the-execution-1995-yue-minjun.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2015/05/kabus.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/3-mays-1808-goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/akln-uykusu-canavarlar-yaratr.html
**
(Wikipedia: Savaşın Felaketleri)
**
GOYA:
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2015/02/goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2015/04/goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2016/06/goya
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/sade-goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/korkunun-renkleri-goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2015/02/goyann-devi.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/dog-goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2016/06/the-execution-1995-yue-minjun.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2015/05/kabus.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/3-mays-1808-goya.html
https://kaotikbenlik.blogspot.com.tr/2014/04/akln-uykusu-canavarlar-yaratr.html
**
(Wikipedia: Savaşın Felaketleri)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder