No End (1985, Krzysztof Kieślowski)


No End filminden etkileyici bir kare


Kieslowski'nin yapıtında, Mavi'nin öncülü No End'dir: No End ve Blue çok farklı filmler olsa da, ikisi de, kocasının ölümünden sonra, umutsuzca geçmişinden kurtulmaya ve anılarını silmeye çalışan bir kadının öyküsünü anlatır. Her iki örnekte de, (kocanın) geçmişi kadına tamamlanmamış bir görev kılığında musallat olur. (No End'de genç muhalif Urszula'dan davasını devralmasını ister, Olivier Julie'den  kocasının bestesini tamamlamasını ister). Aynı şekilde,  No End bizi Urszula'nın kocasının mesleki başarısının arkasındaki asıl itici kuvvet olduğuna inandırırken, Mavi'de Julie'nin kocasının müziğinin edimsel yazarı olmasa da, asıl yaratıcı tini olduğunu ima eder. No End'de geçmişi silme çabası hatta komik ölçülere varır, Urszula, bilincinden Antek'in anısını silmeye, yani onun hayaletimsi varlığını yok etmeye çabalarken, bir hipnozcu aramaya koyulur. Bu çaba sonuç vermez, Urszula Antek'in varlığının ona yaşamının sonuna dek musallat olacağını anlar, kocasına sonsuzlukta kavuşmak üzere intihar eder. Burada sonuç Mavi'nin tam tersidir: toplumsal uzamla başarılı yeniden bütünleşme yerine intihar - bu da No End ve Mavi'nin birlikte okunması gerektiğini, farklı sonuçların bir başka örneği olduklarını gösterir.

S. Zizek  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder