Helen at the Scaean Gate (1880, Gustave Moreau)


“Helen at the Scaean Gate”, 1880 Gustave Moreau


Moreau’nun en büyük teması femme fataledır - Judith, Delila, Helen Kleopatra, Messalina ve Thebai Sfenksi. Benim en sevdiğim Moreau tablosu parlak renklerde yağlıboya çalışılmış bir eskiz olan Helen at the Scaean Gate'tir. Hoyrat ve hızlı fırça darbeleri onu geleceği gören soyut bir dışavurumcu yapar. Troya’nın yüksek duvarları boyunca gezinen Helen şehri gölgede bırakır. Maskeye benzeyen boş bir yüzü vardır. Onun giysileri koyu kırmızı beneklerle lekelenmiştir. Uzakta görünen Troya ovası ölüler için yakılmış, şimdi tütmekte olan kızıl, şekilsiz odun yığınlarıyla kaplıdır. Helen, bakışlarını neden olduğu uygarlık kalıntısından uzağa çeviren, bulvarların şık hanımefendisi gibi salına salına dolaşır. Başka bir yerde Moreau’nun kadınlarının “tinsel onanism”inden bahseden Huysmans'ın son Helen versiyonu hakkındaki görüşleri şöyledir: “Helen, fosforla kaplanmış, kana kesmiş dehşet verici ufkun önünde, kutsal emanet sandığı gibi mücevherle bezenmiş elbisesi içinde göz alıcıdır... iri gözleri açıktır, sabit ve kaskatı bakmaktadır.”

 Moreau’nun Helen’i pagan doğanın zalim idolüdür.

*
Camille Paglia
Cinsel Kimlikler 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder