Aniden Esen Rüzgâr (Hokusai’den Sonra)



Edo döneminin önde gelen ukiyo-e sanatçısı Katsushika Hokusai'nin (1760-1849) Ejiri'de Aniden Fırtınaya Yakalanan Gezginler (yaklaşık 1832) adlı çalışması. Resim, aralarında Dalgalar Altında, Kanawaga Açıklarında adlı eserin de bulunduğu Fuji Dağı’nın Otuz Altı Görüntüsü (yaklaşık 1831) isimli seride yer alır.



Kanadalı fotoğrafçı Jeff Wall, gerçek bir olaymış görünen dijital kurgular yaratmak için performansçılar, kostümler ve sahneler kullandığı bu yapıtında, anı yakalama amacında olan fotoğraf sanatının tersine, çağdaş günlük yaşam sahnelerini yeniden yapılandırmak ve klasik resimleri tekrar yorumlamak amacıyla çeşitli fotoğraf karelerini manipüle etmiştir. Aniden Esen Rüzgâr (Hokusai’den Sonra) adlı çalışmada sanatçı, Katsushika Hokusai'nin Ejiri'de Aniden Fırtınaya Yakalanan Gezginler (üstte) adlı Japon tahta baskısındaki temasını yeniden yorumlamıştır.


Ansel Adams (1902-84) gibi güzel sanatlardaki geleneksel kuralları reddeden fotoğrafçıların aksine Wall, 21. yüzyıl ressamları tarafından kullanılan teknikleri, kompozisyonları, temaları ve ölçekleri benimsemiş ve en gelişmiş dijital teknolojileri kullanarak eserleri 21.yüzyıla uyarlamıştır. Sanatçı fotoğraf filmlerini dijital ortama nakletmiş ve daha sonra bunları sorunsuz bir şekilde tek bir görüntüde birleştirmiştir. Bu süreç oldukça uzun bir zaman gerektirir ve sanatçı bu işlemleri zaman içerisinde yavaş yavaş, özenli fırça darbeleriyle gerçekleştirilen resimlere benzetmektedir. Wall, buradaki karmaşık fotomontajı gerçekleştirmek için bir yıldan daha uzun bir süre boyunca çektiği yüzden fazla fotoğrafı taramış ve dijital işlemlerden geçirmiştir.

 Carol King

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder