Aix-en-Provence’ın doğusundaki Sainte-Victoire Dağı, Paul Cezanne’ın resmini yapmayı en sevdiği yerlerden biriydi. Burada, manzara resmi üretme konusundaki radikal denemelerinde kullanacağı ve resim tekniğini devamlı yenileyebileceği altmıştan fazla dağ resmi yaptı, izlenimciler ışığın etkisine ve manzaranın havasına odaklanırken Cezanne, "doğayı silindir, küre ve koni şekilleriyle ele almak” için kayaların altında yatan geometriyi ve bitki örtüsünü analiz etmeye çalıştı. Gördüklerini olduğu gibi resme yansıtmak Cezanne’ın yaşamı boyunca peşinde koştuğu amaçlardan biriydi. Örneğin bir ağaç yalnızca birkaç basit renk tabakasıyla boyanarak silindirik görünebilirdi. Cezanne, Sainte-Victoire Dağı’nın pek çok farklı açıdan resmini yaptı ve mekânın topografisini daha etkin biçimde betimlemek,“düz derinlik" olarak bilinen düzlemsel etkiyi yakalamak için renk blokları kullandı.
Cezanne, bu resmi kayınbiraderinin arazisinde, aynı manzaranın iki farklı versiyonunu yaptığı bir noktadan çizmişti. Eserini ilk kez 1895'te amatör bir yerel ressam topluluğu bulunan Aix bölgesindeki Amis des Arts'ta gösterdiğinde resimler anlaşılamadı. Eseri beğenen tek kişi, Cezanne’ın arkadaşının oğlu olan şair ve yazar Joachim Gasquet'ydi. Sanatçı, eseri beğenen Gasquet’ye minnettar kaldı ve pek nadir yaptığı bir şey olsa da resmi imzalayarak ona verdi. Cezanne 1906'da öldükten iki yıl sonra Gasquet resmi 12 bin Frank gibi yüksek bir meblağ karşılığında sattı ve bu sayede Cezanne, genç avangard sanatçılar tarafından yeniden keşfedildi. (İain Zaczeck)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder