"Sahne ışıklarının büyüsünde ömür
geçer, yerini gençlik alır."
Buster Keaton ve Charlie Chaplin ilk ve son kez
Sahne Işıkları filminde biraraya gelmişler...
geçer, yerini gençlik alır."
Buster Keaton ve Charlie Chaplin ilk ve son kez
Sahne Işıkları filminde biraraya gelmişler...
İyi niyetli bir inceleme, Chaplin'in Keaton'dan sonsuz büyük olduğu sonucuna götürür, çaresiz. Doğrusu istenirse, her türlü karşılaştırma boşunadır. Çünkü Latin duygusallığı Anglosakson kafasının tam zıddı olduğundan, yaradılışları huyları o kadar ayrıdır ki... Keaton'un sanatının günümüz duyarlığına daha iyi cevap verdiği doğrudur. Filmlerinin önceleme -filmi yönü ile, komik sahnelerinin anlamsız ve aşırı güldürücülüğü ile modern anlamsızlık saçmalık zevkine Keaton daha iyi uymaktadır. Ama daha önce de söylediğim gibi, nesnel dünyanın gizlerini ya da başkaldırışını göstermek ve insanın mekanikleşmesinden yararlanmakla yetinen Keaton, hiçbir toplumsal görüşe, insancıl açıya varmaz. Kendisi de bir kukladır, deha sahibi bir kukla, filmlerinin değeri özellikle şahane bir gülüt tekniğinden ileri gelen bir kukla. Buna karşılık Şarlo'nun tükenmez zenginliği, çeşitliliği vardır ve iyi filmleri özlerinden hiçbir şey yitirmeden defalarca seyredilebilir.
Marcel Martin
(ŞARLO isimli kitaptan,
Bilgi Yayınevi, 1972)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder