Fotoğraf sanata Resim'le değil, Tiyatro'yla dokunur. Niepce ve Daguerre hep Fotoğraf'ın kökenine yerleştirilmişlerdir. (İkincisi birazcık birincisinin yerine el koymuş ise de); şimdi, Daguerre, Niepce'in buluşunu devraldığı sırada, Chateau Meydanı'nda ışık gösterileri ve hareketlerle canlandırılan bir panaroma tiyatrosu yönetiyordu. Kısaca camera obscura aynı anda, üçü de sahnenin sanatı olan perspektif resim, fotoğraf ve diyorama üretiyordu. Ama fotoğraf bana Tiyatro'ya daha yakınmış gibi geliyorsa (ve belki de bunu gören tek benim), bunun nedeni tekil bir aracıdır: Ölüm. Tiyatro'yla Ölüler kültü arasındaki ilk ilişkiyi biliriz: ilk oyuncular ölü rolü oynayarak kendilerini topluluktan ayırırlardı: kendine makyaj yapmak, kendini aynı anda hem canlı hem de ölü olarak göstermek demekti: totem tiyatrosunun beyazlaştırılmış büstü, Çin tiyatrosundaki yüzü boyalı adam, Hintli Katha Kali'nin pirinç makyajı, Japonların No maskesi... İşte Fotoğraf'ta da aynı ilişkiyi buluyorum ben; onu ne kadar "canlı gibi" yapmaya çalışırsak çalışalım (ve bu canlı gibi olma çılgınlığı ancak ölümü kavramamızın mitsel bir yadsıması olabilir), Fotoğraf aslında ilkel bir tür tiyatro, bir tür Canlı Tablo, altında ölüleri gördüğümüz hareketsiz ve boyalı yüzün bir temsilidir.
Yazı: Roland barthes - Camera Lucida
Fotoğraflar: Romain Le Cam
Yazı: Roland barthes - Camera Lucida
Fotoğraflar: Romain Le Cam
Dünyanın
dört bir yanında kendini gerçekliği yakalamaya adamış, didinip duran şu
genç fotoğrafçılar aslında ölümün ajanları olduklarını bilmiyorlar.
Zaman'ımız ölümü böyle alır: Fotoğrafçının bir bakıma profesyoneli
olduğu, bilinçsizce "canlı" olanı yadsıyan mazereti ile. Çünkü
fotoğrafın 19. yüzyılın ikinci yarısında başlayan "ölüm bunalımıyla"
tarihsel bir ilişkisi olmalıdır; bana kalırsa, Fotoğraf'ın ortaya
çıkışının toplumsal ve ekonomik bağlamdaki yerini durmadan değiştirmektense, bir yandan da Ölüm ve yeni görüntünün insan bilimsel
yerini soruşturmamız gerekir. Çünkü ölüm, toplum içinde bir yerlerde
olmalıdır; artık (ya da eski şiddetiyle) dinde değilse başka bir yerde,
belki de yaşamı korumaya çalışırken Ölüm'ü yaratan bu görüntüde
olmalıdır. Geleneğin gerilemesi ile çağdaş olan Fotoğraf, modern
toplumumuzda simgesel olmayan bir Ölüm'ün zorla girişine, din ve gelenek
dışında gerçek anlamıyla Ölüm'e ani bir dalışa karşılık
gelebilir. Yaşam/Ölüm: bu örnek, en baştaki pozu en sondaki baskıdan
ayıran yalın bir klik sesine indirgeniverir.
Fotoğraf ile düz Ölüm'e gireriz. Bir gün dersimden çıkarken birisi bana hor görerek: "Ölümden çok düz söz ediyorsunuz." demişti -sanki Ölüm'ün dehşeti onun yavanlığı değilmiş gibi! Aslında dehşet şudur: en çok sevdiğim insanın ölümü ve O'nun derinlerine inip dönüştüremeden bakıp durduğum fotoğrafı hakkında söyleyecek bir sözümün olmaması. Sahip olduğum tek "düşünce", bu ilk ölümün sonunda kendi ölümümün de yazılı olduğudur; iki ölüm arasında beklemekten başka yapacak bir şey yoktur; şu ironiden başka bir kaynağım yoktur: "söylenecek şey yok"tan söz etmek.
Fotoğraf ile düz Ölüm'e gireriz. Bir gün dersimden çıkarken birisi bana hor görerek: "Ölümden çok düz söz ediyorsunuz." demişti -sanki Ölüm'ün dehşeti onun yavanlığı değilmiş gibi! Aslında dehşet şudur: en çok sevdiğim insanın ölümü ve O'nun derinlerine inip dönüştüremeden bakıp durduğum fotoğrafı hakkında söyleyecek bir sözümün olmaması. Sahip olduğum tek "düşünce", bu ilk ölümün sonunda kendi ölümümün de yazılı olduğudur; iki ölüm arasında beklemekten başka yapacak bir şey yoktur; şu ironiden başka bir kaynağım yoktur: "söylenecek şey yok"tan söz etmek.
Fotoğrafı
dönüştürebilmenin tek yolu onu değersiz bir şeye dönüştürmektir: ya
çekmece ya da çöp kutusu. Fotoğraf yalnızca kağıdın genel (yok olabilir)
kaderine sahip değildir; daha kalıcı yüzeylere yapıştırılsa da hala
ölümlüdür: tıpkı yaşayan bir organizma gibi, filiz sürmüş gümüş
tanecikleri düzeyinde doğar, bir an serpilir, sonra yaşlanır… Işık ve
nemin etkisiyle solar, zayıflar, yok olur; onu kaldırıp atmaktan başka
yapacak bir şey yoktur artık. Eski toplumlar yaşamın yerine konan anının
ilksiz ve sonsuz olduğunu, en azından Ölüm'ü anlatan şeyin
ölümsüz olması gerektiğini düşünmüşlerdi: bu Anıt'tı. Oysa (ölümcül)
Fotoğraf'ı "olmuş olan"ın genel ve biraz da doğal tanığı yapan modern
toplum Anıt'ı terk etmiştir. Bir paradoks: aynı yüzyıl hem Tarih'i, hem
de Fotoğraf'ı icat etmiştir. Ancak tarih pozitif formüllerle üretilen
bir bellek ve mitsel zamanı bozan salt düşünsel bir söylemdir; fotoğraf
ise kesin, ama geçici bir tanıklıktır; öyle ki bugün her şey ırkımızı şu
güçsüzlüğe hazırlıyor; artık süreyi duygusal ve simgesel olarak
kavrayamamak: Fotoğraf çağı, aynı zamanda devrimlerin, savaşımların,
suikastlerin, patlamaların, kısacası sabırsızlıkların ve olgunlaşmayı
yadsıyan her şeyin çağıdır -ve kuşkusuz "bu vardı"nın şaşırtması da
gözden kaybolup gidecektir. Hatta kayboldu bile: Bilmiyorum niçin, ben
onun en son tanıklarından biriyim (Gerçek Olmayan'ın bir tanığı); ve bu
kitap da onun çok eski bir izidir.
Sararan solan, ve bir gün ben olmasam bile – bunu yapamayacak kadar batıl inançlıyım- ben öldükten sonra bir başkası tarafından çöpe atılacak olan şu fotoğrafla birlikte yitip gidecek olan şey aslında nedir? Yalnızca “Yaşam” değil (bu canlıydı, bu canlı olarak merceğin önünde poz vermişti) aynı zamanda bazen -nasıl desem- aşktır.
Annemle babamı, birbirlerine aşık olduğunu bildiğim bu çifti gösteren tek fotoğrafın karşısında şunu fark ediyorum: Sonsuza dek yitirilecek olan şey aşk hazinesidir; ben göçüp gittikten sonra hiç kimse buna tanıklık edemeyecek: ilgisiz bir Doğa’dan başka bir şey kalmayacak ortada. Bu öylesine şiddetli, öylesine acımasız bir parçalanmadır ki, yüzyılına tek başına karşı çıkan Michelet, Tarih’i, Aşkın Başkaldırışı olarak düşünmüştür: yalnızca yaşamı değil, aynı zamanda onun bugün böylesine modası geçmiş olan sözcük dağarında iyi, adalet, birlik, vb. dediği şeyleri sürekli kılmak için.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder