Yakın / Oruç Aruoba
Türkçe'deki Herakleitos çevirilerinden:
7. Her şey duman olsaydı, burun deliklerimizle tanıyabilirdik her şeyi.
- yorumcular görünenle görünmeyen arasındaki ilişkiyle ilgili görüyorlar bu tümceyi.
7. Var olan her şey duman haline dönüşseydi, onları burnumuzla ayırt edebilirdik.
30. Bu evren, her şey için aynı, ne bir tanrı ne bir insan yarattı onu. Vardı, var ve var olacak. Hep canlı kalan ateş, ölçüyle alevlenip sönecek.
- metindeki kozmosun karşılığında bu sözcüklerin yetersiz kaldığını ve kozmos'un logos'la düzenlenmiş soyut ya da somut, genel ya da özel dünya bütünlüğü anlamına geldiğini savunulur.
30. Herkes için aynı olan bu kozmos'u ne tanrılardan ne de insanlardan biri yaratmıştır, fakat ölçülere göre tutuşan ve ölçülere göre sönen daima canlı olan ateş hep vardı, vardır ve var olacaktır.
31. Ateş dönencesi: Önce deniz, denizden bir yarım toprak, bir yarım yakıcı rüzgar. Deniz bir uçtan bir uca yayılır ve önceki orana göre bul ölçüsünü.
31. Ateş önce denize dönüşür; denizin yarısı toğrağa, yarısı yakıcı buhara (...) Deniz toprak olmasından önceki orana göre çeşitli şekillerde boşalarak aynı ölçüsünü bulur.
31. Herakleitos oluşun ve yokoluşun varlığını savunuyordu, meydana gelenleri şöyle açıklıyor: Ateşin dönüşümlerinden ilki deniz, denizin yarısı toprak yarısı yakıcı soluktur. Bunun anlamı ateş her şeyi yöneten Logos ve tanrı tarafından hava aracılığıyla - onun deniz olarak adlandırdığı kosmos düzeninin tohumu olan - neme dönüşür; bundan yeniden toprak/yer, gök ve bunların içinde bulunanlar doğar. Toprak deniz olarak erir ve önceden varoluğu ya da toprak olduğu gibi aynı logos'a göre ölçüsünü bulur.
64. Her şeyi yıldırım yönetir, yani her şeyin yolunda gitmesini sağlar, yıldırım derken ebedi ateşi kast eder. Bu ateşin akıllı bir şey ve bütün varolanların yönetilme nedeni olduğunu söyler.
65. gereksinme ve doygunluk.
- Gereksinme ve doygunluk adını veriyor ateşe. gereksinme dünyanın kuruluşu onun için, doygunluksa tutması ateşle.
65. İhtiyaç ve tokluk
- oluş sürecinde nesnelerin ortaya çıkmasına ve ateşin kozmik düzenine işaret eder. Tokluk ise bir nesnenin ölümü, dağılması, ateşe dönüşmesi anlamına gelir. Kozmik düzen aynı anda hem ihtiyaç hem de tokluktur. Ölüm ve yaşam birlikte mevcuttur.
66. Gelen ateş ayıracak ve ele geçirecek her şeyi.
- hristiyancıların son yargı kavramıyla ilgili gördükleri parça.
66. Ateş gelecek ve her şeyi yargılayıp mahkum edecek.
- ama bir yandan da başka nesneler var olacaktır.
76. Toprağın ölümü ,suya dönüşmek, suyun ölümü havaya, ve havanın ölümü ateşe, ve tersine.
76. Ateşin ölümü havanın doğumudur; havanın ölümü suyun doğumudur.
- ateşin sırayla havaya ve suya dönüşmesi aşağı yola karşılık gelir.
Ateş toprağın ölümünü yaşar ve hava ateşin ölümünü yaşar, su havanın ölümünü yaşar, toprak ise suyun. ateşin ölümünden hava meydana gelir ve havanın ölümünden su meydana gelir.
90. Her şey ateşle değişilir ateş de her şeyle, altının mallarla, malların da altınla değişilmesi gibi.
90. Her şet ateşle takas olur, ateş de her şeyle; tıpkı altın ile malların ve mallar ile altının takas edilmesi gibi - ezeli ve ebedi karşılıklı dönüşmeler kozmik düzende.
67. Tanrı gece ve gündüz, yaz ve kış, savaş ve barış, tokluk ve açlıktır. (bunun anlamı: bütün, karşıt şeylerden oluşur.) ancak o, tanrı, ateşin yaktığı bir tütsüden yayılan ve herkesin kendince ad verdiği koku gibi başkalaşır.
- tanrı, kozmosa karşılık olarak kullanılmıştır. Tanrı karşıt öğelerden meydana gelen kozmos'un bütünlüğünü temsil eder. kozmos bu dört karşıt öğenin çatışmasından meydana gelmiştir. Pythogorasçı öğreti açısından karşıtlar ve çatışma uyumla sonuçlanacak ve kosmos'te ebedi huzur ve barış hüküm sürecek. herakleitos ise kosmos her zaman karşıt öğelerin çatışması ve karşılıklı gerilimiyle mevcuttur. Savaş ve barış, oluş ve yok oluış, yaşam ve ölüm hep birlikte var olmaya devam edeceklerdir. Çünkü kozmos, karşıt olanlardan meydana gelmiştir. tütsüyü yakan ateş aynı ateşken, tütsüden yayılan kokular farklı farklı olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder