Resmin (plastik) değerlerine karşı çıkan
ressamlarla doludur yüzyılımız.
Bir tuvalin üstüne gelişigüzel atılan boyalardan oluşan resim
bir tuvali yırtarak oluşan resim
bir tuvali yakarak oluşan resim
bir tuvali tek bir renge boyayarak oluşan resim
bir tuvalin ortasına bir dörtgen oturtarak oluşan
resim...
Bunlar (yalnızca birkaçını saydım) resim sanatının öldüğünü
ama yeni bir resim dilinin yaratılabileceğini gösteren örneklerdir.
ama yeni bir resim dilinin yaratılabileceğini gösteren örneklerdir.
Arslan için, resmin, tek başına resmin
yani plastik değerlerin araştırıldığı
ya da eski değerlerin yadsınıp
yeni plastik değerlerin
(ya da karşı-plastik değerlerin)
yaratıldığı resmin
hiçbir anlamı yoktur.
O, bir düşünceyi resmetmek ister.
Bu nedenle, ressam sözcüğü ona pek yakışmaz.
Öteden beri kendine yakıştırdığı sözcük
"çizer-boyar"dır.
Oysa, "çizer-yazar" daha uygun düşer onun uğraşma.
Çünkü o, çizdiği kadar yazardır.
Esin kaynağı doğa değil, kitaplardır.
Onun resmi "bir şeyler" anlatır.
Resim sanatının kendine özgü değerleriyle
yalnız onlarla varolmayı seçmemiş biri
neyi anlatabiliyorsa, onu.
Her resmin bir öyküsü vardır.
Ama bu öykü, yazarın yazdığı öykü değildir.
Ressamın öyküsüdür.
Onun öyküsünü, yazar yazamaz
ya da (yazınsal anlatmaya kalksa) ister istemez
bambaşka bir biçimde anlatacaktır
-çünkü yazar sözcüklere mahkûmdur.
Arslan'ın sözcükleri ise
(onun resimlerinde öteden beri
çok sayıda sözcükler, heceler, harfler yer alır)
bir biçimdir, bir karalamadır, bir silmedir,
bir kazımadır.
II/
Resmin sorunsalı
hemen hemen hiçbir zaman Arslan'ın sorunu olmadı.
Başlangıçta, Miro'ya, Klee'ye ilgi duydu.
Daha sonra ana kaynaklara gitti.
Halk sanatlarıyla, Karagöz figürleriyle,
Siyah Kalemle ilişki kurdu.
Ama plastik değerler, bu dönemlerde bile
onun üstünde durduğu birincil konular değildi.
Sorduğu soru,"Düşüncemi nasıl resmedeyim?"
oldu hep.
Bu sorusunun karşılığını
sanırım, bir resimden çok
bir kitapta
bir ressamdan çok
bir yazarda, bir düşünürde buldu.
III/
Uzun bir süre
atlar çizdi. Atlar, öküzler...
Bir öküz deseninin altına şöyle yazmıştı:
"Freud haklı."
Arslan'ın resmi, hiç değilse 1968'lere değin
bir değişim sanatıdır.
Atları çizerken insanları çizdi.
Çiftleşmeleri çizerken
mutsuzlukları, tekleşmeleri çizdi.
Mezar taşlarını insanlaştırdı.
İnsanları mezar taşı durumuna getirdi.
İnsanları değiştirmedi.
insanları değişkenlikleri içinde çizip boyadı.
IV/
Onun kadar azla yetinen bir ressam tanımıyorum.
Renkçi ressamlar vardır.
Çizgici ressamlar vardır.
Lekeci ressamlar vardır.
Arslan bunların hiçbiri değildir.
Rengi, bir ikon sanatçısının
madde-dışını yansıtan altın yaldızı
kullandığı gibi kullanır.
Resimde renklerin
dikkati çekmemesi
gözü çelmemesi için
özel bir çaba harcar.
Ama renk, istese de, istemese de ordadır.
Varla-yok arası, soluk, toprak rengi
ama ordadır.
Onun anlatım gücü çizgidedir.
Çizgilerle örer resmini.
V/
Tablo gerçekliğin aynası değildir.
Hiçbir tablo.
Ama Arslan'ın bir resmi düşüncenin bir aynasıdır,
Arslan düşüncesinin
- onun resminde düşünceden söz edebiliriz.-
Hiç değilse o (resim ya da Arslan)
bunu gerçekleştirmeye çalışıyor.
VI/
Bir başka yerde yazmıştım.
Sanatçı kendini başkalarında bulabilir,
kendini ararken de başkalarını bulabilir.
Arslan'ın resminde hep bu "buluşmalar" vardır.
VII
Arslan, hiçbir zaman
bir çıplak, bir nature morte, bir manzara
resmi yapmadı.
O bir insan ya da bir hayvan çizerken
bunları resmin amacı olarak değil,
aracı olarak "kullandı",
dün de, bugün de.
Birtakım düşünceleri resimlediğini söyledim,
«öyleyse o, bir illüstratör" denecek.
Evet, ama bir ayrımla:
Nietzsche'yi, Sade'ı, Jarry'i
yorumlamıyordu o resimlerinde.
Onların çizgisindeki kendi düşüncesini
resme aktarıyordu.
Daha doğrusu resimliyordu.
Bu düşünceyi resmediyordu.
Resimlemek/Resmetmek.
İki ayrı kavram.
Yukanda sözünü ettiğim ayrım
burda beliriyor:
Arslan (daha önce de söyledim)
bir düşünceyi resimleyen değil,
onu resmedendir.
İllüstratör'lüğünü bu anlamda
anlamak / yorumlamak gerekir.
VIII/
İnsanın nerden geldiği değil,
nereye gittiği önemlidir,
diyor Doğulu bir bilge.
insanın nereye gittiğini anlamak istiyorsan
nerden geldiğine bak,
diyor Batılı bir bilgin.
Arslan'ın geldiği ve gittiği yer...
Birçoklarına şaşırtıcı gelecek ama
gerçektir:
Biz Türk sanatçılarına özgü, benzersiz bir yoldur bu.
Gözlerini Haliç'in kirli sularında
aç dünyaya
mezarlıklar arasında büyü
kıçında don yokken kendi çabanla
bir yabancı dil öğren
o dilden, Nietzsche'leri, Sade'ları,
Sartre'ları, Artaud'ları,
Jarry'leri, Kafka'ları oku
bu arada kendi resim dilini bul
özel boyanı ara, kişisel bir teknik geliştir
yepyeni bir resim dili yarat
Marx'ı bul,
sonra kimsenin cesaret edemeyeceği bir işe başla
Das Kapitali resim diline çevir.
Bu, ancak bir Türk sanatçısının
geçtiği yollar olabilir.
Batı'da bir benzeri yoktur Arslan'ın.
IX/
Eleşkirt'ten 9 Ekim 1957 günü
yazdığı bir mektubunda Seneca'dan
şu alıntı yer alıyor:
"Birlikte oturup, birlikte gezerken
söyleyeceğim sözler nasıl işlenmemiş
nasıl sade ise mektuplarımın da öyle olmasını
isterim: onlarda da fazla yapmacıktan sözler
olmasın. Elden gelse, duyduğumu söylemez,
gösterirdim."
Arslan'ın resmi, her döneminde
düşündüğünü / duyduğunu / sezdiğini / düşlediğini /
tasarladığını / yaşadığını anlatan
bir resimdir-
Anlatarak gösteren bir resim.
X/
Şöyle dersem belki daha doğru olur:
O resim yapmıyor,
resmediyor.
Ama resmettiği yalnız düşünce değil.
Adına "yaşam" dediğimiz
iç ya da dış dünyanın karmaşasını, çelişkilerini
resmediyor.
Bu nedenle de,
resim sanatının özgürlüğünden, bağımsızlığından
Özerkliğinden söz edenlere
şaşkın gözlerle bakıyor.
Nasıl ki Sartre "öncü" sözcüğünün sanat alanında
kullanılamayacağını, bunun askerî bir deyim
kullanılamayacağını, bunun askerî bir deyim
olduğunu ileri sürdüyse,
Arslan için de
özgürlük / özerklik / bağımsızlık kavramları
toplumsal-siyasal literatürün kavramlardır.
Sanatı, sanatçıyı ancak bu açıdan ilgilendirir.
XI
Yalnız figüratif
yalnız illüstratif
olmak yetmiyor ona.
O, figürün ötesine gitmek istiyor
ve bunu, en güç yoldan
soyutlamadan gerçekleştirmek istiyor.
İllüstratör yönüne gelince,
(söz konusu Arslan'ın resmi olduğunda
bu sözcüğün hiç de aşağılayıcı bir yanı yok)
resimleri,
resmettiği düşünceyi yarattığı dille aşıyor.
Bu düşünceyi başkalaştırmıyor,
ona yeni bir anlam katıyor,
ona bir katkıda bulunuyor,
ona yeni bir soluk veriyor.
Tüm bu nitelikleri dolayısıyla da
bu yaptıkları, bir resim
yani istese de istemese de
bir sanat yapıtı olarak
çıkıyor karşımıza.
XII/
Arslan'ın resimlerindeki
insan figürlerinin değişimi
bu değişimi izleyecek olursak
onun geçtiği yollarda bıraktıkları
izleri görürüz.
Bunları izleyecek olursak,
sanatçının değişimini, dünya görüşünü
dünyaya bakışını da izlemiş oluruz.
XIII/
Niçin doğayı soyutlamak da
insan düşüncesini somutlamak değil?
Günümüzde bu soruyu
kaç ressam sormuştur kendine?
XIV/
Son resimlerine bakarken:
Bulduğu tekniği geliştirmedi.
Tam tersine, daha bir yoksullaştırdı gibi
Teknikten yararlanmak istemiyor.
Handiyse, kimselere benzemeyen,
kendi yarattığı
bu tekniği bile kullanmak istemiyor,
diyeceğim.
Onun (tekniğini) üç kuruşluk bir tükenmez
kalem kertesine indirmiş.
Usta bir ozanın,
büyük bir düşünürün
diyeceği ne varsa,
üç kuruşluk bir
tükenmezle de
dile getirebileceğini biliyor.
EK:
(Mayıs 1982)
Dört yıl önceki bu notlarımı okurken ve
o günden bu yana Yüksel Arslan'ın
gerçekleştirdiği yeni resimlere bakarken
ekleyebileceğim ne var, diye düşünüyorum.
İpşiroğlu'nun, Hilâv'ın, Duru'nun yazılarından
benim bu kitapta yer alan notlarımla sanatçının
"Anılar"ından oluşan (Yüksel Arslan / Bir Dönem: 1951-1961)'de
yalnız onun on yıllık sanat etkinliğine değil, o gün (1978)
varmış olduğu aşamaya da (ister istemez) değinilmişti.
yalnız onun on yıllık sanat etkinliğine değil, o gün (1978)
varmış olduğu aşamaya da (ister istemez) değinilmişti.
Gerçek bu: Yüksel Arslan'm sanatı
Çeşitli aşamalardan geçmiştir.
Bu aşamaları, sanatçının değişik dönemleri
olarak sıralayabiliriz.
1/ ARAYIŞ DÖNEMİ
(İlişki,davranış, Sıkıntılara övgü, 1955)
2/ EROTİK DÖNEM
(Phallisme, 1955-1961)
(Phallisme, 1955-1961)
3/DÜŞÜNSEL DÖNEM
(Artures, 1961-1967)
(Artures, 1961-1967)
4/ TOPLUMCU DÖNEM
(Kapital, 1968-1990)
(Kapital, 1968-1990)
5/BİLEŞİMCİ DÖNEM
(1980'den bu yana sürdürdüğü, henüz sergilenmemiş ve
kitaplaşmamış "İnfluences / ETKİLER dizisi)
(1980'den bu yana sürdürdüğü, henüz sergilenmemiş ve
kitaplaşmamış "İnfluences / ETKİLER dizisi)
Arslan, bir dönemden öbürüne geçerken
her şeyi silip atan sanatçılardan değildir.
Sözcük yerindeyse daha önceki birikimlerinden
yararlanmış, hatta onları kullanmıştır.
Bunun sonucu olarak, yirmi beş yıla yayılan
belli başlı beş döneminde bir kopukluk değil,
bir süreklilik söz konusudur.
Başka bir deyişle, 'günün modasına uygun"
resimler yapmamış, kimsenin izinden gitmemiş,
kimsenin de kendini izlemesi için,
gerekli "tedbirleri" almış gibidir.
Dolayısıyla, Arslan'ı daha önce adı konulmuş
herhangi bir sanat akımı içinde görmek olanaksızdır.
Breton onun resimlerine ilgi göstermiştir.
Oysa gerçeküstücü bir ressam değildir o.
Kapital'i resimlemek cesaretini göstermiştir.
Oysa, toplumcu-gerçekçi bir ressam değildir o.
Son dizisi "Etkiler", sanatçının, sanatçı olarak
özyaşamöyküsünü anlatır gibidir.
Oysa bireyci bir sanatçı, hiç değildir.
Tüm bunların sonunda,
dört yıl önceki notlarımda kullandığım
bir deyimi kullanacağım:
Arslan, bilinen, alışık olduğumuz
anlamda (sözcüklerin dışındaki "ressam"
tanımlamaları dahil) bir ressam değildir,
öylesine değildir ki bir resmin güncel
serüveninden çok, bir dönemin serüveni
ilgilendirmektedir onu.
Her dönemine
başlangıcı ile sonu tasarlayarak girer.
Örneğin, son resimlerine ("Etkiler")
başlamadan önce notlarını almış, hangi sanatı,
hangi sanatçıyı, hangi bilgini, hangi düşünürü
nasıl değerlendireceğini önceden saptamıştır.
Arslan, bir "nature morte", bir görünüm,
bir çıplak ressamı olmadığı için, resminin
düşünsel düzeyde bir hazırlık, bir tartışma
aşamasını yaşıyor.
Bu aşamada da
renklerle, çizgilerle değil, kavramlarla kuruyor resmini.
Demek ki, bir resim / ressam olgusunun
uzağındayız, diyecek aklı başında okur.
Hiç kuşkusuz.
Zaten özellikle bu yanıyla
ayrılıyor ressamlardan.
Beni aranıza almayın, diyor.
Son resimleri bir bileşim çabasının sonuçları (gibi).
Ama bu bileşim, yalnızca kendi dönemlerinin
bileşimi. Geriye dönüp bakan ve etkilendiği
sanatları, sanatçıları (Yazar / Düşünür / Ozan / Besteci /
Bilim Adamı / Ressam...) ele alan,
etkilenmelerini resimliyor.
Bu diziye, "Sanatçının ressam olarak özyaşamöyküsü"
adı verilebilir.
Bu özyaşamöyküsünün çizgileri acı, tatlı, ak, kara,
saçma, anlamlı tüm humour öğeleriyle dolu.
Ne serüven!
ferit edgü
Arslan susmuş, okumuş hep; arturelerin dilinden konuşmuş.
YanıtlaSil