Arture 562


Mein Liebe F...

Nihayet biraz eğlenebileceğiz! Thomas Bernhard'ın Kant okurken nasıl delice kahkahalar attığını hatırlar mısın? Burada, aynı filozofun başka bir dikkatli okuru var: Heiner Müller. Eğer tanımıyorsan, Heiner Müller hakkında bir şey söyleyeyim sana. Bana kalırsa. B. Brecht sonrası Alman tiyatrosunun en önemli dramaturglarından biri. Bazı oyunlarını çok sevdim, otobiyografik yazılarını daha da çok. Amerikalı müzisyen John Cage gibi, "söyleşi"lere bayılıyor. İşte burada Alexandre Kluge'yle sohbete dalmış:

Müller.- Evet öyle ya da böyle. Kant'la çalkantılı bir ilişkim var. İlk kez on yaşımdayken okudum onu. Babamda Ahlak Metafiziği vardı. Doğal olarak öncelikle mastürbasyon üstüne olan bölümü okudum. Ve derinden incindim. Kant bu işi kesinlikle suç olarak görüyordu, uzak durulması gereken, insanlığa yakışmayan bir suç olarak.

Kluge - Neye dayanarak söylüyordu bunu?

Müller - Doğanın kanununa aykırı düştüğü için, ayrıca...

Müller ve Kluge.- (aynı anda) üreme zorunluluğuna.


Muller.- O dönemde epey kaygıya düşürmüştü bu beni. Ama yıllar sonra, bir anekdot okuma şansım oldu, buna göre Kant her zaman dolaştığı parkta, haftada bir ya da daha sık, aynı meşe ağacının önünden geçerken mastürbasyon yaparmış. 0 dönemde yeniden sakinleşmemi sağladı bu hikâye. Ama sonrasında Kant'la ilgilenmedim bir daha.

Kluge - Kuramı çürütülmüştü.

Müller.- Çürütülmüştü.

Kluge - Demokratik Alman Cumhuriyeti püritanizmi yüzünden mi oldü, yoksa ekonomik zaaftan mı?

Müller- Pürıtanizm bir programdı sadece, gerçeklik değildi. 

Kluge.- O küçücük yapılmış lojmanlar.

Muller- Bu mimarinin tüm sorunu, statik uzmanları hesapladı bunu. 10, 12 ya da 14 katlı binalarda, yatak koymak için tek bir köşe ayrılmış olmasıydı. Herkes aynı anda düzüştüyse, statik denge epey bir dumura uğramış olmalı.

Bu konuşmayı okuduktan sonra bir arture yapmanın
 benim için çocuk oyuncağı olduğunu takdir edersin!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder