Kulübe Güncesi: Saint Victoire Dağı / Heidegger


 Heidegger Aix toprağının aydınlığında ve kayalara tırmanan tarlalarının sarısında kendini Yunan ülkesinin kıyısında gibi hissediyordu. 1958'de Aix-en-Provence Üniversitesi'nde verdiği "Hegelve Yunanlılar" konulu konferansın girişinde, Aixois Dağı'nda duyduğu hayranlığı şöyle dile getiriyor:


...Neden burada, Aix-en-Provence'ta konuşuyorum?

Bu bölgenin ve köylerinin tatlı havasını seviyorum

Tepelerindeki sarplığı seviyorum.

Bu ikisinin uyumunu seviyorum

Aix'i, Bibemus'yi, Sainte-Victoire Dağını seviyorum

Burada kendi düşünme yolumun

baştan sona bir ölçüde örtüştüğü,

Paul Cézanne'in yolunu buldum.

Bu bölgeyi denizinin kıyısıyla seviyorum,

Çünkü Yunan ülkesiyle yakınlığı ortada.

Bütün bunları seviyorum çünkü kuşkum yok,

Tinin esaslı bir tek yapıtı yok ki kökleri

üstünde dik durmak gereken öz sel bir toprağa dalmasın.



Cezanne, Saint Victorie Dağı, 1887

Heidegger, Cézanne üzerine yazdığı şu şiirini Rene Char'a ithaf etti:


Düşünmeye yönlendirir, Lauves yolu boyunca görünmezi

ekip biçen ihtiyar bahçıvan Vallier'nin açıktaki

sakin yüzünü saran sessizlik.


Ressamın gecikmiş yapıtında, bulunuşa girenle bulunuşun

kendisinin ayrımı yalınlıkla birleşir,

"gerçekleşir"

ve aynı anda

giz kimliğine bürünüp

kendine döner


Şiirle düşüncenin birlikte varoluşuna

yollanan bir patika mı açılıyor burada?


*

Yazı: Rudiger Safranski / Bir Alman Üstat

İlgili okuma:  Cezanne'ın saplantıya dönüşmüş manzarası: 45 suluboya ve 35 yağlı boya resmini yaptığı Saint Victoire Dağı. Cezanne için artık bu dağ manzarası "dünyanın dengede olduğu bir an"dır.

https://kaotikbenlik.blogspot.com/2016/06/Saint Victoria Dağı / Cezanne

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder