...Leonardo'nun bir başka özelliği daha onun eğitiminin gayriresmi ve büyük ölçüde kendi kendine olduğunu düşündürmektedir: el yazısı. Leonardo'nun "ayna yazısının" nedenleri çokça tartışılmıştır. (bu gerçekten ayna yazıdır,sadece tersten yazma değildir.yazının bütün satırı sağdan sola doğru ilerler ve her harfte tersten yapılır;sözgelimi bir Leonardo d'si normal bir b gibi görünür.) Bunda güçlü bir şekilde,gizliliğe yönelik bir psikolojik öğe vardır;bu aslında bir kod değil,onun el yazmalarını okumayı içgüdüsel olarak zorlayıcı bir deneyim kılan bir tür örtüdür.Fikir ve tasarımlarının aşırılmasına karşı sürekli tetikte olduğunu biliyoruz.
Ama ayna yazısının kökeni olasılıkla çok daha basittir.Leonardo solaktı.Sağdan sola yazmak solaklara doğal gelir.Eğitim baskısı genellikle bunu engeller;Leonardo'nun durumunda,böyle bir baskı olmadığından,bu kendini ömür boyu süren bir alışkanlık olarak gösterdi.Yıllar geçtikçe el yazısı,1470'lerin süslü,büklümlü üslubundan çıkıp kırk yıl sonraki yoğun,minimal yazıya dönüşecekti (bu değişimler el yazmalarını tarihlendirmek için önemli bir araçtır.),ama yönü hep aynı kaldı.Kararlı biçimde sağdan sola ilerler;zordur ve farklıdır (ve bilinen çağrışımla "tekinsiz"dir).Bu tuhaf yazı "okumamış" Leonardo'nun,köyde geçen çocukluğunun belki de en büyük mirası olan derin zihinsel bağımsızlığının bir başka yönüdür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder