EGON SCHIELE


Schile'nin bedenleri tuvalden bize bakan huzursuzlukları, yüksek gerilimleri ve negatif enerjileri ile son kertede ürkütücü ve asıllarının huzursuz birer hayaletidir. Bütün rahatsız edicilikleri içerisinde bir iletişim ya da algı olanağının oluşabilmesi algı eşiğine bağlıdır. Rahatsızlığın, bir diğer boyutu da pornografiktir. Bu boyutun, pornografik imgelemin bir sonucu olduğu söylenebilir.

Pornografik bir filmde her an cinsel organlarla karşılaşmanız, organların yakın çekim görüntüleri vb. nitelikler  bedene karşı tümel bir yabancılaşma ve indirgeme yaratırken, filmin kurgusundaki belirsizliği öne çıkarır. Ekranın bir anda kararmasıyla birden karşınıza çıkan ve deliler gibi düzüşen bedenlerin sentetik arzusu, zamansal belirsizliğin, kimlik yitiminin, yabacılaşmanın ve nesneleşmenin doğrudan gerekçesidir.   

Egon Schiele'nin bedenlerinde de bağlam farklılığına rağmen benzer sayılabilecek pornografik bir olgu bekler algılayıcıyı. Tuhaf bir çekim söz konusudur. Bacaklarını ayırmış bir kadın ya da kalkık penisini kavramış bir erkek bedeni, doğrudanlığı ve mutlak vurgusu ile yabancılaşma duygusu ve ürküntü yaratırken, algılayıcıyı ruhun karanlık dehlizlerine ulaşmaya çağırır. İpek çarşaflar üzerindeki ideal sevişmelerin ve ideal bedenlerin anımsanması değildir, söz konusu olan. Çünkü bu bedenin türeme gerekçesi kirlenmiş, kirletilmiş olanda aranmalıdır. Ya da insanın, bedenine yabancılaşmasının tarihinde...

Egon Schiele yarattığı bedenlerle yarattığı bedenlerle insani ve trajik olanı ifade eder. Bu figürlerin saldırganlığı, enerjileri, gerilimleri, ürkütücülüğü, rahatsız ediciliği, duygusuzluğu, nesnel bedenle kurulan eğretilemeli ilişki ve diğer nitelikler aynı zamanda karşıt bütün bağlamın niteliklerini oluşturur.

Schiele'nini figürlerinin paçavralar içerisinde olduğu, statüko ve hiyerarşiyi yücelten hiçbir izin bulunmadığı söylenebilir. Bu suretler, asıllarının sefaletini ifade etmekten başka bir işleve sahip değildir. Schiele, toplumsal hayatın ve refahın safraları olarak kabul edilebilecek "öteki insanı" resmetmiştir.

Gustav Klimt'in yorgan altına sakladığı, gizli, kapaklı,çiçekli böcekli erotizminin tam da karşısında granit bir anıt gibi yükselir Schiele'nin erotizmi. (!)

(Sanat Dünyamız dergisinden) 
















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder