https://issuu.com/aysupdf/docs/Bilimsel Bir Peri Masalı PDF |
İÇİNDEKİLER
Gecikmiş Bir Saygı Sunusu 9
Konuya Giriş İçin Yazarak Düşünme Denemeleri 11
I. Bölüm: Sigmund Freud'un
"Aile Romanından Kimi Anımsatmalar
1. "Bilimsel Bir Peri Masalı" 21
2. Ensest Yüklü Bir Aile Ortamında Doğum
Tarihinden Başlayan Karmaşık Yaşam Koşulları 25
3. Freud'un Kişiliğinin "Tarih öncesi"
(Pre-Historik) Dönemi 43
4. Kişiliğinin Oluşma Sürecinde Kutsal Kitap,
Shakespeare, Goethe ve Diğerlerinin Etkisi 57
5. Kokainin Modern Psikolojiye Etkisi? 63
6. Bir Türlü Beğenilmeyen "Ufak Tefek ve Beceriksiz
Görünümlü" Koca Adayı 67
7. Bitmez Tükenmez Mektup Yazma Tutkusu 73
8. "Ateist Yahudi'nin" Günlük Yaşamı,
Batıl İnançları ve Cinsel Perhiz İçindeki
Güçsüz Adamın Cinsiyet Üzerine Savları 75
9. Paris'te Yaşanan "Charcot Şoku" 87
10. Josef Breuer ile Histeri Üzerine Çalışmaların Başlaması 93
11. Psikiyatrinin Rozette Taşı: "Anna 0" 95
12. Histeri Üzerine Araştırma Kitabının Büyük Başarısı:
13 Yılda 626 Adet Satış 111
13. Babanın ölümünden sonra yaşanan "Muhteşem
Yalnızlık ve Melankoli Dönemlerinin" Güncesi;
Kim Korkar Kendi Kendini Analiz Etmekten,
Annesiyle Trende Geçirdiği Gecenin Gizi: "Düş Yorumu" 119
14. Psiko-Arkeoloji: Truva, Pompei, Roma ve Berggasse. Schliemann-Freud Etkileşiminin Boyutları 147
15. "Küllerinin Altından Çıkan Çocukluk Arkadaşı":
Gradiva 163
16. Psikiyatr Dedektif İşbirliği,
Sherlock Holmes-Sigmund Freud İlişkileri 177
17. Psikanaliz Hareketinin "Kadınlar Kolu" 189
II. Bölüm: Sigmund Freud'un "Tarihsel Romanı"
1. Tarihsel Romana Giriş: Genel Bir Yaklaşım
Ve Günlük Yaşamın Psikopatolojisi 205
2. "Leonardo da Vinci'nin
Bir Çocukluk Anısı" Üzerine 213
3. "Babanın Öldürülmesi Gerektiğini" Kanıtlama
Çabası Olarak Yazılan Yapıt: "Totem ve Tabu" 217
4. Psikanaliz-Edebiyat İşbirliğinin Muhteşem
İki Örneği: "Karamazof Kardeşler" Romanı ve
Kafka'nın "Öyküsü" 235
5. On Yedinci Yüzyılda Kilisede İmzalanmış Bir
"Şeytan Antlaşması" 245
6. Tarihsel Roman'ın Arka Planı: Bir Yanılsamanın Geleceği,
Kültür İçinde Huzursuzluk ve Kitle Psikolojisi 255
7. Freud'un Genel Sağlık Durumu ve Sonun Başlangıcı 263
8. 'Ben Viyana'yı Terk Etmedim, Viyana Beni Terk Etti!" 271
9. Londra'daki Sürgün Günleri 277
10. Tarihsel Roman'ın Tamamlanışı; "Musa Denen Adam" 283
11. "Musa Denen Adam" ve Tektanrıcılık 293
12. Son Günler, Okuduğu Son Roman ve Son Saatler 315
Kaynaklar 321
*
Gecikmiş Bir Saygı Sunusu
Sigmund Freud'un biyografisini, yapıtlarını ve özellikle de yaşadığımız kültür içindeki huzursuzluğun satır aralarına -bile- sinmiş bilgeliğini, yalnızlığını, acısını sezinleyebilmem için, bu kadar gecikmem, bu yaşa gelmem gerekmezdi. Ama, onun yaşadığı azınlık psikolojisinin koşulladığı "negatif özgürlüğü" anlayabilmem için kimi kitaplarını okumanın, söylediklerini anlamaya çalışmanın çok ötesinde uzunca bir süre -benim de- başat kültürlerin egemenlik alanının dışında, yabancı bir kültür ve psikoloji ortamı içinde yaşamam; bilinçli iz sürmelerden ya da kaba öykünmelerden öte, kimi yazgı birliklerinin getirdiği arayışların belirlediği "günlük yaşamın psikopatolojisinin yönlendirdiği (hatta sürüklediği), bir rota ile onun Viyana ve Londra'daki çalışma odalarındaki psikoarkeolojiyi solumam; Vatikan Müzesi'nde Gradiva Rölyefi'ni seyretmem; Roma'da Michelangelo'nun Musa'sı önünde saatler geçirmem ve sonra da çağında, dünyanın ilk büyük kitaplığınında oluşturulduğu Kamak Tapınağı'nda diz çökmem; yaşadığı koşullarda oluşturduğu özgün bir hiyeroglif ile oya gibi işleyip tanımlamaya çalıştığı bilinçdışındaki tortuyu, "tamamlanmamışların diyalektiğini" ya da "bilimsel peri masalını" anlamadan, özcesi Freud'un biyografisini ve kitaplarını okumadan, Karl Marx'ın sıklıkla sözünü ettiği "toplumsal varlığı" anlamanın sanıldığı gibi, pek de öyle kolay olmayacağını bilmeliymişim. Kendisini analiz ederken, "Ben" dediği yerlerde, gerçekte "Biz", daha doğrusu "Siz" demek isteğini, "işte!" ("Ahaaa!") diye anlayabilmem için, yıllar sonra ve en azından, Albert Camus'nün Düşüş romanını -da- okumam gerekecekmiş... Yapacak bir şey yok.
Analist değilim, analiz bile olmadım, olamadım. Freud'un söylediklerini gerektirdiği kadar anlayıp anlayamadığımdan bile kuşkuluyum. Bunlara rağmen -çok gecikmiş de olsa- "Oidipus ile Musa arasına sıkışmış", yapayalnız ve tek başına çalışma odasına sığınmış, bu ufak tefek "ateist Yahudi"nin yapıtlarının büyüsünden öte, neredeyse bir tür yazgı birliğinin getirdiği duygusal yakınlaşmanın etkisiyle de olacak (yeni bir şeyler söyleme olanağının olanaksızlığını bile bile de olsa) çok bilinen biyografisinin, yani "aile romanının" ve ödünsüz eleştirileri ile kökten inkârlarını içeren "tarihsel romanlarının bazı bölüm başlıklarını birileriyle paylaşarak bir kez daha saygılarımı sunmak istiyorum.
Serol Teber
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder